İlhan İrem kaç yaşında? İlhan İrem kimdir?

27.02.2022
İlhan İrem kaç yaşında? İlhan İrem kimdir?

İlhan İrem 1 Nisan 1955’te Bursa’da doğdu. 1969 yılında ortaokul son sınıftayken, okul orkestrasının solisti olarak müziğe ilk adımını attı. 1970 yılında Milliyet Gazetesi’nin düzenlediği liselerarası müzik yarışmasında Meltemler adını verdikleri orkestraları ile Marmara Bölgesi birincisi oldu. Meltemler ile 1970 – 1973 yılları arasında Bursa Çelik Palas Oteli ve Uludağ’daki çeşitli otellerde dans müziği şarkıcılığı yaptı.

1973 yılında kendi imkanları ile Diskotür firmasına yaptığı ilk 45’liği “Birleşsin Bütün Eller – Bazen Neşe Bazen Keder” ile beklediği başarıyı yakalayamadı. Plak firmasının bestelerini başka sanatçılara söyletme isteğini geri çevirdikten sonra yapmış olduğu ikinci 45’liği “Yazık Oldu Yarınlara – Haydi Sil Gözlerini” genç sanatçıyı bir anda en popüler sarkıcı konumuna getirdi. 1975 yılında yayınlanan üçüncü 45’liği “Anlasana” ile de başarısını devam ettirdi. 1976 yılında yayınladığı dördüncü 45’liğinde Tanrı’yı sorguladığı “Kuklacı Amca” 45’liği gelenşirketi tarafından piyasadan toplatıldı. 1976 yılında ilk LP çalışması olan “İlhan İrem 1973-1976” yayınlandı. “Üzülme Dostum”, “Havalar Nasıl”, “Ayrılık Akşamı”, “Sensiz de Yaşanıyor”, “Bal Ağızlım” gibi her yaptığı 45’lik liste başı oldu 1973-1981 yılları arasında toplam 10 adet 45’liği yayınladı.

1969 – Ortaokul son sınıfta 14 yaşındayken okulun lise bölümünde okuyan müzisyenlerin çağrısıyla, okul orkestrasına solist olarak girdi.

1970 – Meltemler orkestrası ile Milliyet gazetesinin düzenlediği Liselerarası Müzik Yarışması’nda Marmara Bölgesi birincisi oldu.İlk 45’lik: “Birleşsin Bütün Eller / Bazen Neşe Bazen Keder”.

1974 – İlk hit: “Yazık Oldu Yarınlara / Haydi Sil Gözlerini” İkinci 45’lik.

1975 – “Anlasana / Ne Güzel Bak Yaşamak” Üçüncü 45’lik.

1976 – “Bir Varmış Bir Yokmuş (Kuklacı Amca) /Hasretim Sana”. Dördüncü 45’lik. Tanrı’yı sorguladığı, metafizik bağlamdaki ilk yapıtı 30.000 adet basıldıktan sonra gelen baskılar sonucu plak şirketi tarafından toplatıldı.

1975 – “Ver Elini / Üzülme Dostum”. Beşinci 45’lik.
1976 – “İlhan İrem 1973-1976”. İlk 33’lük.
1976 – “Havalar Nasıl / Gözünü Seveyim”. Altıncı 45’lik.

1977 – “Sensiz de Yaşanıyor (İşte Hayat) / Son Selam”. Yedinci 45’lik.

1978 – “Ayrılık Akşamı (Konuşamıyorum) / Sen Bilirsin”. Sekizinci 45’lik.

1979 – “Bir Zamanlar / Yeni Bir Şarkı”. Dokuzuncu 45’lik.

1979 – İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın da yer aldığı kalabalık müzisyen kadrosu eşliğinde doldurduğu senfonik anlamdaki albüm çalışması: “Sevgiliye”. Esin Engin’in aranjörlüğünde hazırlanan albümde ilk kez akademik bir çalışmaya girer ve ilk kez kendisine ait olmayan bir şiiri besteler: Nazım Hikmet-Hoşgeldin.70’li yıllar boyunca aşk baladları söyleyen İrem, bir değişim sürecine girdi. 80’lerin ikinci yarısında belirginleşen bu yeni çizgi, yeni bir dinleyici kitlesi ile bütünleşti. Bu arada düşünceleriyle, görüntüsüyle, ürettikleriyle bambaşka bir İlhan İrem doğdu. Sanatçının anlatımıyla bu değişim 12 Eylül sonrası gördüğü Türkiye manzaralarında yaşadıklarıyla, birikimleriyle şekillenen bir değişimdi. İrem’in anladığı manadaki pop müziğin erimesi, arabeskin krallığı, ardından gelen piyanist ve udi şantörler, kısacası müziğin el değiştirmesi bir yana; asıl devrimi başlatan, insan ve sanatçı olarak farklı bir çizgiye yönelişini ateşleyen olgu, en yakınlarından başlayarak sevdiklerinde, arkadaşlıklarında, müzik dünyasında ve neredeyse tüm Türkiye genelinde hissettiği duyarsızlıktı. İnsanların birbirinden uzaklaşması, ilişkilerin, sevgilerin şekilciliğe, sahteciliğe dönüşmesi, göçler ve arabesk yaşamın teknoloji transferi ile reaksiyona girip pop çağını patlatması… Böyle bir ortamda insan olarak, sanatçı olarak hayatının anlamını sorgulamaya başladı. 1980 yılına kadarki hayatını gözden geçirince, içtenliksiz, soluk, günü yaşayan anlamsız kalabalıklar olduğuna karar verdiği insanlardan ve üretilenden çok şekille ilgilenen popüler kültürden uzaklaştı.Kalın perdeleri sıkı sıkıya örtülü Tarabya’daki evinde bugünkü İlhan’ı oluşturan uzun yalnızlıklar yaşadı. Kendi içine, iç uzaylarına derin yolculuklar yapmayı öğrendi. Bu kapanış 70’lerin şarkılarındaki iyileşmez hüzünden mistik huzura, metafiziğe uzanan bir serüven başlattı.

1981 – Döneme göndermeler içeren onuncu ve son 45’liği “Er Mektubu Görülmüştür / Bal Ağızlım” ile askerde yaptığı bestelerinden oluşan albümü “Bezgin” yayınlandı. Aynı günlerde, yedi yıllık bir çalışmanın ürünü olacak, kesintisiz 150 dakikalık bir rock senfoni olan “Pencere… Köprü… Ve Ötesi…” üçlemesini bestelemeye ve kitabını yazmaya başladı.

1983 – Yaşam, ölüm ve ölüm ötesinin anlatıldığı üçlemenin ilk ayağı olan “Pencere” yayınlandı. Şarkı sözlerindeki evrensel örgü ve derinlik, metafizik çıkışlı kozmik açılımlar ve yüksek müzikalite.

1985 – Üçlemenin ikinci albümü olan “Köprü”: Enerji dönüşümü bağlamında ölümün anlatımı. Yayımlanan ilk kitabı olan “Pencere… Köprü… Ve Ötesi…”nde İlhan İrem’in rock senfonideki müzikal anlatımı kaleme aldığı öyküsü, bu öykünün Nuri Kurtcebe tarafından görüntülenmiş çizgileri ile Burak Eldem, İzzet Eti ve Adnan Özer’in İlhan İrem müziği üzerine kapsamlı bir araştırması yer aldı.TRT ile olan sorunları yüzünden yurt dışındaki yarışmaya gitmedi. Resim çalışmaları ve Bursa’da ilk sergi.

1987 – İrem müziğinin evrensel huzura ve meditasyon boyutlarına ulaştığı albüm: “Ve Ötesi”. Yayımlanan ikinci kitap: “Uzaklarda Biri Var (Denemeler)”.

1988 – Eski ve yeni dinleyicileri buluşturmak için bir albüm: “Dünden Yarına”.

1989 – “Uçun Kuşlar Uçun” albümü. Kültür Bakanlığı tarafından albümden çıkarılması şartıyla bandrol verilen, halen yayını ve çalınması yasak şarkı “Blues For Molla”.

1990 – Üçüncü kitap: “Katastrof (Şiirler)”.
1991 – Hansu İrem ile evlendi (1 Ekim).
1992 – “İlhan-ı Aşk” albümü.

1994 – “Koridor”: 8 yılda tamamlanan yapıt bir anlamda ulaşılan şiirsel ve müzikal yetkinliğin, İlhan İrem felsefesinin manifestosu niteliğinde. Dördüncü kitap: “Delirium (Denemeler)”. Ayrıca sert ritimli şarkılar ayıklanarak ve bazı ilavelerle Koridor albümünün meditasyon versiyonu “Romans” albümü.

1995 – “Sevgililer Günü / The Best Of İlhan İrem1” albümü.

1997 – “Aşk İksiri & Cadı Ağacı / The Best Of İlhan İrem2” albümü.

1998 – “Hayat Öpücüğü / The Best Of İlhan İrem3” albümü.Bu albüm sanatçının anlatımlarının gelecekte ulaşacağı boyutlara dair derin işaretler taşımaktadır.

2002 – Şalamar (rock versiyon), sadece radyolarda çalınmak üzere dağıtıldı.

2003 – “Bir Meleğe Aşık Oldum / Best Of 4” le birlikte tüm diskografisi ulaşılabilir hale geldi.
2004 – “Işık ve Sevgiyle 30 Yıl” albümüyle 30. sanat yılını kutladı ve “HERŞEY ŞİMDİ BAŞLIYOR” dedi.

2006 – “Cennet İlahileri” albümünü yayınladı ve “üretimlerimin şahikası bir albüm oluşturdum.” diye nitelendirdi.

2006 – 14 yıllık hasretin ardından 29 Eylül İstanbul konseri ile başlayan, İzmir ve Ankara ile devam edecek konser organizasyonu düzenlendi.